fogsor felépítése

Hogyan épül fel a fogsor, és mi az egyes fogak szerepe?

A különféle, fogakat érintő betegségekről sokat írtunk már. A fogszuvasodásról, ami szinte népbetegségnek számít Magyarországon, a bölcsességfogakat érintő, sokszor nagyon komoly problémákról, és még sorolhatnánk. De azt tudod, hogyan is épül fel egy-egy fog, és hogy mi az egyes fogak szerepe a táplálkozásban?

Ha nem, akkor most segítünk jobban megismerni az emberi fogsort.

Hogyan épülnek fel a fogak?

A fogszuvasodás kialakulása kapcsán már ismerősek lehetnek az alábbi kifejezések: dentin, fogbél, zománc. Hiszen számtalanszor leírtuk, hogy a szuvasodás először a fogzománcot támadja meg, majd halad tovább a dentinen át a fogbélig, míg végül már a csontra is átterjed. A fog részét képezi még a fogcement is, amiről kevesebb szó esik ugyan, de ettől még fontos eleme a rágószerveknek.

A fog részei tehát a következők:

• Fogzománc: a fog koronájának külső védőrétege, az emberi test legkeményebb anyaga, ami 96%-ban ásványi anyagokból épül fel.
  • Dentin: közvetlenül a fogzománc alatt található a csonthoz hasonló, meszes dentin, ami már korántsem olyan erős, mint a zománc. Éppen ezért viszonylag gyorsan romlik, ha eléri a szuvasodás.
  • Fogcement: a csontszerű anyag feladata a fog gyökerének védelme, illetve a gyökér csontba való rögzítése.
  • Fogbél (pulpa): a fog legbelső, idegeket, ereket tartalmazó része.

Az egyes fogak szerepe a táplálkozásban

Most, hogy már tudod, hogyan épülnek fel a fogak, nézzük meg azt is, hogy milyen feladat jut nekik a táplálkozás során!

• Metszőfogak: metszőfogakból 4-4 található elöl az alsó és a felső állcsontban. A feladatuk a harapás, és általában ezek a fogak nőnek ki legelőször.
  • Szemfogak: a legélesebb fogakból 2-2 található lent és fent, és az étel széttépése miatt van rájuk szükség.
  • Kisőrlők: ezekből a gumós felszínű fogakból ugyancsak 4-4 van alul és felül, 2-2 a jobb és a bal oldalon a szemfogak mellett. A nevükből pedig azt sem nehéz kitalálni, hogy a táplálék rágása, őrlése a „munkájuk”.
  • Nagyőrlők: 6-6 fejlődik belőlük, 3-3-3-3 lent és fent a jobb és a bal oldalon, a kisőrlők mögött, és szintén a rágás a fő feladatuk. A leghátsó nagyőrlőknek pedig még külön nevük is van: ezek a bölcsességfogak.