Szájápolás kivehető fogpótlás viselése esetén

A kivehető fogsorokkal kapcsolatban sok szó esik arról, hogy a száj egészségének megőrzése érdekében oda kell figyelni a protézis megfelelő tisztítására. Ez természetesen nagyon helyes, de nem minden. Ugyanis nemcsak a fogpótlást kell napi szinten ápolni, hanem a fogínyt is. Ami könnyen begyulladhat, de egyéb tünetek, betegségek is kialakulhatnak, ha nem figyelünk oda a jó szájhigiéniára.

Milyen problémák alakulhatnak ki a kivehető fogsor viselése során?

A kivehető fogsor sokaknak adja vissza a rágás képességét, valamint a mosolygás örömét, de sajnos vannak hátulütői is, amiket szintén nem szabad elhallgatni. Azért sem, mert ezek a problémák egyrészt megelőzhetőek, másrészt, ha a páciens tudja, hogy mire kell különösen odafigyelnie, akkor az első intő jeleknél megteheti majd a szükséges lépéseket.

A protézisek viselése során az olyan kellemetlenségekkel is számolni kell, mint az ínygyulladás vagy az afta. Egyes gombák ugyancsak szaporodásnak indulhatnak a szájüregben, mint amilyen például a candida albicans, ami egyébként természetes összetevője a szájban megtalálható baktériumflórának. A gond akkor van, ha egyes betegségek, vagy a rossz szájhigiénia miatt elszaporodik, a kiirtása ugyanis egy igen hosszú folyamat. Kutatások szerint a műfogsorviselők kétharmadánál jelentkezhet a szájgomba, azaz 10-ből 7-et érinthet.

Kivehető fogpótlás viselésekor súlyosabb esetekben a szájnyálkahártya elváltozásai is jelenthetnek gondot, mint a szájpad gyulladása, valamint a fekélyek kialakulása.

A fogíny egészségének megőrzésére is figyelni kell!

A fentiekből is jól látható, hogy nem csupán a protézis tisztítására kell nagy hangsúlyt fektetni. A fogíny megfelelő ápolása, valamint a rendszeres ellenőrzése legalább ugyanilyen fontos. Mert ha fáj, vagy ha begyullad, az lehetetlenné teszi a protézis viselését is.

A száj tisztításához a különféle szájvizeket lehet használni, amikkel reggel és este javasolt az öblögetés. A szájöblítők nemcsak antibakteriális hatásúak, hanem akár a nyáltermelést is fokozhatják, ami segíti a protézis megfelelő tapadását, rögzülését. A gyógynövények kedvelői ezenkívül alkalmazhatnak például kamillás vagy zsályás főzeteket is, amik az íny gyulladása esetén lehetnek hatásosak.

Az ínyt emellett egy puha sörtéjű fogkefével időről időre át lehet masszírozni, mert így javítható a vérkeringés, és elősegíthető a regeneráció.

Ha a protézis viselője ínygyulladást, vagy bármilyen egyéb tünetet tapasztal, akkor minél előbb fel kell keresnie a fogorvost, hogy ne alakuljon ki komolyabb probléma!