MRI és fém fogpótlások: lehet belőle gond?

MRI és fém fogpótlások

Az MR az egyik legmodernebb és teljesen fájdalommentes képalkotó diagnosztikai eljárás, amit mind a szűrővizsgálatok elvégzéséhez, mind a betegségek diagnosztizálása során alkalmaznak. Nagy előnye, hogy nem jár sugárterheléssel, de vannak olyan kizáró tényezők – például a pacemaker –, amik nem teszik lehetővé a készülék használatát.

És vajon a fémből készült fogpótlásokkal, implantátumokkal, illetve fogszabályozókkal mi a helyzet? Jelenthetnek problémát, vagy gond nélkül be lehet velük feküdni a gépbe?

Mik a leggyakrabban használt fogászati fémek?

A napjainkban alkalmazott fogászati fémek között megtalálható például a titánium, a nikkel, a króm és a kobalt is. A titániummal elsősorban az implantátumoknál találkozhatunk, a többiek pedig a koronák és hidak vázának készítésénél bukkannak fel, valamint a részleges kivehető fogsorok fém kapcsai is valamilyen ötvözetből készülnek. (Ezekkel persze alapból nincs gond, mert a vizsgálat előtt könnyedén el lehet őket távolítani.)

Érdemes még az amalgám tömésekre is néhány gondolatot szánni: ezek a tömések szintén ötvözetek, és a fő összetevőjük, a higany mellett tartalmaznak még ezüstöt, ónt, rezet stb. Ugyan ezt a módszert ma már száműzték a fogászatból, csakhogy nem mindenki cseréltette le esztétikus kompozit tömésre az amalgámot, így viszonylag gyakran találkozni még mindig vele.

Biztonságos az MRI implantátummal vagy fémkerámia fogpótlással?

A fent említett fémek többségének a fizikai tulajdonságai minden további nélkül lehetővé teszik az MR-vizsgálatot, hiszen nem ferromágnesesek. Azaz a mágneses tér nincs rájuk hatással, így aztán nem kell attól tartani, hogy csak úgy kipattannak az ember szájából. A ferromágnesességet tekintve kivételt képez a nikkel és a kobalt, de a 2000 után készült fogpótlások teljesen biztonságosnak tekinthetők ebből a szempontból, azaz nyugodtan el lehet végezni a vizsgálatot.

Fontos viszont, hogy mindenképpen jelezni kell az orvosnak az ilyen fogművek és implantok meglétét, illetve az egyéb orvosi fémekét is, mint az ortopédiai csavarok, lemezek stb.

Érdemes a fémmentes megoldásokat választani

Bár az MRI szempontjából nem jelentenek kockázatot a fogászati fémek, mégis érdemes a fémmentes megoldásokat választani – legyen az a full cirkon, vagy éppen a cirkonvázas híd, illetve korona –, hiszen ezek egyrészt esztétikusabbak, másrészt a fémallergia is elkerülhető velük.