Miért szenvednek a nők gyakrabban szájüregi problémáktól?

Talán csak kevesen tudják, hogy a nőket jóval nagyobb mértékben érintik a különféle szájüregi problémák, mint a férfiakat. Ennek okait elsősorban a hormonális változásokban kell keresni, amikből bizony akad szép számmal egy nő életében a terhességtől a menopauzáig. Az egyes hormonok (ösztrogén és progeszteron) szintjének ingadozásával ugyanis megemelkedik a véráramlás, ez pedig az ínyre is hatással lehet.
Hogy melyek azok az időszakok, amelyek különösen rizikósak a száj egészsége szempontjából, és hogy mire kell különösen odafigyelniük ilyenkor a nőknek, az így nőnap előtt talán még aktuálisabb.

Melyek a szájüregi problémák szempontjából legérzékenyebb időszakok?

A hormonális változásokat tekintve öt olyan időszakot különbözetünk meg, amikor számítani lehet a szájüregi problémák felerősödésre, például ínygyulladásra (gingivitis), illetve egyéb, a fogakat érintő tünetekre. Ezek az életszakaszok a következők:

• Pubertás: ekkor indul meg a progeszteron és az ösztrogén termelődése a női szervezetben, ez pedig többek között azt eredményezi, hogy megnő az íny vérellátása, ami így sokkal érzékenyebbé, sérülékenyebbé válik az irritáló lepedékkel szemben. Vagyis jó szájhigiénia mellett is kivörösödhet, vérezhet az íny.
  • Menstruációs ciklus: az úgynevezett menstruációs ínygyulladás a menzesz előtt egy-két nappal jelentkezik, majd a ciklussal együtt el is múlik.
  • Terhesség: a terhességi ínygyulladás hátterében is a hormonszintek változása áll, aminek két csúcsa van. Az egyik az első harmad, a másik pedig a második és harmadik trimeszter fordulója. Éppen ezért a várandósság alatt kiemelt figyelmet kell fordítani a szájhigiéniára, hiszen az ínybetegségek nemcsak a mama, de a baba egészségét is befolyásolhatják.
  • Fogamzásgátló tabletták szedése: azok a pirulák, amik progeszteront tartalmaznak, szintén az íny gyulladásának kialakulásához vezethetnek.
  • Menopauza: a gingivitis mellett ebben az időszakban a szájszárazság is okozhat problémákat, de akár az ízérzékelés is megváltozhat.

A jó szájhigiénia fontossága az egyes életszakaszokban

Bár a megfelelő szájápolás valamennyi életszakaszban fontos, a felsorolt időszakokban még nagyobb figyelmet kell fordítani rá. Természetesen nemcsak a helyes fogmosási technikára gondolunk, hanem a fogköztisztításra, valamint a rendszeres fogászati kontrollra is. A terhességi alatt pedig különösen kritikus a rendszeres szűrés, illetve az is fontos, hogy ne bagatellizáljuk el a tüneteket!