+36 20 669 5169 Bejelentkezés
fogorvostól való félelem

Mi az az odontofóbia, és hogyan győzhető le?

A fóbiáknak – vagyis a túlzott félelmeknek egy konkrét dologtól – rengeteg fajtája létezik. Van, aki a magasságtól retteg, mások a pókoktól kapnak a szívükhöz, és igen, olyanok is léteznek, akiket a fogorvos gondolatától ver ki a víz. És most nem arról a valahol normálisnak tekinthető izgalomról van szó, ami szinte mindenkit elfog, amikor a rendelőbe lép. Az úgynevezett odontofóbia ugyanis olyan erős negatív érzelmeket vált ki a páciensekből, hogy azok inkább el sem mennek a fogorvoshoz.

A következmények pedig gyakran súlyosak és visszafordíthatatlanok. A szájhigiénia sokéves alhanyagolása miatt ugyanis a fogaik nagyon rossz állapotba kerülnek, amit az idő múlásával egyre nehezebb lesz korrigálni.

Az odontofóbia leggyakoribb oka a rossz tapasztalat

Senki nem úgy születik, hogy fél a fogorvostól. Az odontofóbia a legtöbbször egy-egy rossz tapasztalat miatt alakul ki: a beteg olyan traumát él át, hogy később már akkor sem keresi fel a rendelőt, amikor komoly fájdalmai vannak. Egy kutatás szerint ugyanakkor a fogorvostól való félelem a szülőkről is átragadhat a gyerekekre – ha azt látják, hogy anya és apa is tart a fogorvostól, akkor nagyobb valószínűséggel éreznek majd ők is így.

Az első fogászati kezeléseknek nagy szerepe van a fogorvostól való félelem kialakulásában

Napjainkra sokat változott a fogászati ellátás mind a fájdalomcsillapítást, mind pedig az orvosok hozzáállását illetően. Régen ugyanis nem mindig használtak érzéstelenítést például egy fogtömésnél; jó esetben a páciens kapott némi Lidocain spray-t, és már indult is a kezelés. Ami gyakran járt fájdalommal, ez a fájdalom pedig további félelmet szült. Nem csoda, hogy legközelebb már kétszer is meggondolta a beteg, kérjen-e egyáltalán időpontot, vagy egyszerűen otthagyta a rendelést, mielőtt szólították volna.

Ma szerencsére már egészen más a helyzet, hiszen az orvosok tudják, hogy milyen fontos az első kezelés, ezért egészen más megközelítést használnak. Sokan játékos formában vezetik be a gyerekeket abba, hogy mi történik majd velük a rendelőben, és hogy milyen eszközöket használnak a beavatkozások során. Ezáltal csökken a feszültség, és a gyerekek később sem tartanak majd a fogorvostól.

A másik jelentős változás, hogy az orvosok már előre elmondják a pácienseknek a kezelés pontos menetét, akik bármikor jelezhetik, ha valamilyen gond van. Régen ez egyáltalán nem így történt, sőt! Sok beszámoló szól arról, hogy az orvos nem vette figyelembe a páciens panaszát, és egyszerűen folytatta tovább a kezelést. Ma ezzel szemben sokkal inkább egy mellérendelt viszony van az orvos és a beteg között. Olyan kapcsolat, ahol maximálisan odafigyelnek a páciensre, és lehetőség szerint mindent elkövetnek azért, hogy a beavatkozás minél kellemesebb, és persze fájdalommentes legyen.

Hogyan kezelhető az odontofóbia?

Még egyszer: különbséget kell tennünk a tényleges odontofóbia, valamint a között az állapot között, amikor valaki „csak” ódzkodik elmenni a fogorvoshoz. Az odontofóbia kezeléséhez ugyanis pszichológusra is szükség lehet, aki egy jól felépített terápia során bontja le a páciens félelmeit.

Ha csupán a szokásos szorongásról van szó – amit szintén nem szabad lebecsülni, mert ez is elég lehet ahhoz, hogy az illető hanyagolja a fogorvost –, létezik néhány olyan trükk, amivel csökkenthető a félelem. Nézzünk ezek közül néhányat!

  • Beszélj nyíltan a fogorvosodnak a félelmeidről! Ha félsz a kezelésektől, azt ne tartsd magadban, hiszen az orvos csak akkor tud segíteni, ha megosztod vele az érzéseidet. A kezeléssel kapcsolatban is bátran tedd fel a kérdéseidet, ha ugyanis ismered a beavatkozás lépéseit, máris kevésbé lesz ijesztő.
  • Válassz olyan napot a kezeléshez, amikor ráérsz! Ne tetézd még azzal is a félelmed, hogy beszorítod a fogorvost két találkozó közé, és azon izgulsz, vajon időben odaérsz-e. Hagyj időt magadnak a fogorvos előtt és után is, hiszen így fel tudsz készülni lelkileg, a kezelés után pedig lesz időd megnyugodni.
  • Kérd meg egy barátodat, hogy kísérjen el! Ha úgy érzed, hogy egyedül nem vagy képes megbirkózni a feladattal, akkor keress magad mellé valakit, aki lelki támaszt nyújt neked a kezelés során.
  • Relaxálj! Hallgasd a kedvenc együttesed, vagy végezz légzőgyakorlatokat, ami segít elterelni a figyelmet.

Ha pedig rendszeresen részt veszel az éves fogászati kontrollokon, akkor idővel rájössz majd, hogy nincs is mitől félned!

Author Info

admin

No Comments

Comments are closed.