+36 20 669 5169 Bejelentkezés
hasznos magvak

Melyek a legfontosabb ásványi anyagok a fogak számára, és miért van szükség rájuk?

A szervezetünk normál működésében nemcsak a vitaminok játszanak fontos szerepet, hanem az ásványi anyagok is. Természetesen mindegyik elemnek megvan a maga feladata abban, hogy melyik szervünket segíti a funkciója ellátásában. Így olyan nyomelemek is léteznek, amikre a fogak egészségének megőrzése érdekében (is) szüksége van a testünknek.

De mik is ezek az ásványi anyagok, és mért nélkülözhetetlenek a fogak számára?

Milyen ásványi anyagok szükségesek a szervezetünk számára?

A fogak számára legfontosabb ásványi anyagok között megtaláljuk a vasat, a cinket, a magnéziumot, és természetesen a kalciumot is. Ezeknek az anyagoknak a hiánya a vitaminokhoz hasonlóan komoly következményekkel járhat, ezért folyamatosan gondoskodni kell a megfelelő bevitelükről, pótlásukról.

Nézzük is meg akkor részletesebben, hogy milyen folyamatokban vesznek részt ezek az ásványi anyagok.

Kalcium

Kezdjük a sort talán legkézenfekvőbb ásványi anyaggal, ami nemcsak a csontok, de a fogak számára is kiemelt jelentőséggel bír. Ehhez nem árt tudni, hogy a fogzománc nagyjából 90%-át a kalcium adja, nem nehéz tehát belátni, hogy ha hiány alakul ki belőle, akkor azt a fogak is megsínylik. A fogzománc meggyengül, és megindul a szuvasodás folyamata.

Fontos! Amennyiben nem veszünk magunkhoz elegendő mennyiségű kalciumot, azt a szervezet a csontokból kezdni elvonni, ennek lesz az eredménye a csontritkulás! A felnőttek számára ajánlott napi kalciummennyiség 800-1000 milligramm, amit a tej és a tejtermékek mellett többek között az olajos magvak (mogyoró, dió stb.), valamint a mák és a citrusfélék fogyasztásával vehetünk magunkhoz.

Magnézium

Magnéziumra többek között azért van szükség, hogy a kalcium jól beépüljön és megmaradjon a csontokban – és persze a fogakban. Mások mellett az olajos magvak, a füge, a kukorica és a grapefruit remek forrásai a magnéziumnak.

Vas

Bár a vas a fogak felépítésében nem vesz részt, de a vérképzéshez elengedhetetlen. Hiányában vérszegénység alakul ki, ami ínygyulladáshoz, ínyvérzéshez vezethet. Vas nagyobb mennyiségben található a májban, a nyers kagylóban, a tojássárgában, a zabpehelyben és a babban.

Itt említjük meg a rezet is, ami nélkül a vas nem tud beépülni a hemoglobinba. Együnk tehát sok babot, borsót, halakat, teljes kiőrlésű búzát, ha nem akarunk hiányt szenvedni rézből.

Foszfor

A fogíny egészségének megőrzése mellett a foszfor a csontok, valamint a fogak szerkezetének megfelelő felépítésében tölt be fontos szerepet. Hiányában romlani kezdenek a fogak, és meggyengülnek a csontok. A foszfor természetes forrásai között megtaláljuk a különféle magvakat, a tojást, a szárnyasokat és a halakat.

Cink

A cink azért hasznos a fogak számára, mert megakadályozza, hogy a baktériumok elszaporodjanak, illetve a plakk lerakódjon az íny vonala mentén. A cink pótlására legjobb élelmiszerek a tengeri halak és a tenger gyümölcsei, a búzacsíra, a hüvelyesek, valamint a marha- és bárányhús.

Author Info

admin

No Comments

Comments are closed.