Ezek a leggyakoribb füllentések a fogorvosnál

Aki rendszeres nézője volt a Doktor House című sorozatnak, az egyvalamit biztosan megtanult az epizódokból: mindenki hazudik. Jó, ez nyilván erős túlzás, de lássuk be, hogy egy-egy füllentés a fogorvos kérdéseire adott válaszok során is elhangzik a páciensektől. A helyzet viszont az, hogy a fogaink és az ínyünk elárul minket, azaz elég egy pillantás a szájba, és az orvos máris viszonylag jó képet kap nemcsak a fogainkról, de az általános egészségi állapotunkról is.

Lódítani egyébként már csak azért sincs értelme, mert bizonyos káros szokások a beavatkozások sikerét is veszélyeztetik, vagyis még árthatunk is vele magunknak. De nézzük, mik a leggyakoribb hazugságok a fogorvosnál!

1. Nem, nem fáj

Amikor megkérdezik egy-egy beavatkozás során, hogy érzünk-e fájdalmat, akkor hajlamosak vagyunk azt mondani, hogy nem. A szemünk és a testünk azonban elárul minket, ezért az orvos úgyis tudni fogja, hogy nem mondtunk igazat. Tartsuk észben, hogy a kérdés célja éppen az, hogy amennyire lehet, kellemesen érezzük magunkat, ha tehát szólunk, hogy egy-egy művelet fájdalmas, az orvos ad még érzéstelenítőt, vagy egy másik alkalommal fejezi be a kezelést.

2. Nem dohányzom

A dohányzás számos beavatkozás esetén jelent kockázati tényezőt. Implantátumok beültetése esetén például az erős dohányzás kizáró tényező lehet, de a foghúzás után is tanácsos néhány napra felfüggeszteni a cigizést. Mivel a dohányzás elszínezi a fogakat, ezért semmi értelme a tagadásnak, plusz az íny állapota is árulkodó lehet.

3. Én nem iszom cukros, szénsavas üdítőket

Megint csak azok az árulkodó fogak! A szénsavas üdítők hatására bekövetkező saverózió – vagyis a fogfelszín kopása – könnyen beazonosítható, vagyis itt sincs értelme a füllentésnek. Itt azért meg kell jegyeznünk, hogy a túl erős fogmosás, valamint a gyümölcslevek, illetve a citrusfélék is károsítják a fogzománcot, ezért ezeket is érdemes mértékkel fogyasztani.

4. Rendszeresen használok fogselymet

Sajnos ezt a lódítást is viszonylag gyorsan meg tudja cáfolni a fogorvos, ugyanis a fogmosás nem távolítja el a lepedéket az íny alól. Vagyis, ha gyulladt az íny, vagy plakk látható a fogak fogkefével nehezen hozzáférhető felszínén, akkor bizony nem stimmel valami. Vagy csak rossz a fogselymezési technikád.

Természetesen léteznek egyéb apró füllentések is, de jobb elmondani az igazságot, mint elhallgatni a nyilvánvaló tényeket.