+36 20 669 5169 Bejelentkezés

Miért ártalmas a szénsavas üdítő a fogakra?

A szénsavas üdítők fogyasztása Magyarországon az utóbbi időben csökkent ugyan, de még így is nagyjából 800 millió litert adnak el belőlük évente. Ez hatalmas szám, és azt jelenti, hogy fejenként átlagosan 80 litert iszunk meg.

Mindezt annak ellenére, hogy egyre több szó esik róla, milyen káros hatásai vannak ezeknek az italoknak az egészségre, és természetesen a fogakra is.

A fogzománc ellensége: a szénsav

A szénsav, mint ahogy a nevében is benne van, savas, azaz maró hatású anyag, ami komoly károkat okozhat a fogainkban. Ráadásul ezek az üdítők nem is csak egyfajta módon „támadnak”, hiszen a többségük cukrot is tartalmaz, ami újabb veszélyforrás a fogaink számára.

De lássuk, hogy mi is történik a savak hatására a szájban! Először is a fogak külső védőrétegét, a zománcot támadják meg, és elkezdik felmarni azt. Az elvékonyodott zománc ezután már nem lesz képes megvédeni a fogak belső anyagát, a végeredmény pedig könnyen fogérzékenység, illetve fogszuvasodás lehet.

Az erózió azonban nem áll meg itt, ugyanis kutatások kimutatták, hogy akár a fog gyökerét fedő úgynevezett fogcement is károsodhat, ami egy, a foggyökeret védő elmeszesedett réteg. Azaz a szénsavas üdítők sokkal nagyobb károkat képesek a fogaknak okozni, mint azt régebben gondolták.

Zéró kóla, almalé: szintén károsak a fogzománcra

Ha valaki most arra gondol, hogy őt ez a probléma nem érinti, mert cukormentes üdítőket vagy almalét iszik, akkor neki van egy rossz hírünk: igaz, hogy a zéró kóla nem tartalmaz cukrot, de szénsavas, azaz gyakorlatilag ugyanolyan káros, mint a cukros társai.

Az almalé szintén savas pH-jú, ezért azzal sem árt vigyázni, és jobb, ha mértékkel fogyasztjuk, mert szintén roncsolhatja a fogzománcot.

Cukor, a baktériumok táptalaja

A legtöbb szénsavas üdítő még egy szempontból problematikus, ez pedig a bennük található cukor. Minél több a cukor a fogakon megtapadó lepedékben, a kórokozók annál több savat termelnek, ami tovább marja a fogzománcot.

Mivel a cukros, szénsavas üdítőitaloknak rengeteg egyéb egészségügyi kockázata is van, ha lehet, érdemes más folyadékkal (vízzel vagy a jótékony hatású zöld teával) kiváltani azokat. Ez nem jelenti azt, hogy néha-néha ne férhetne bele egy pohárral, de a rendszeres fogyasztásuktól érdemes tartózkodni.

Author Info

admin

No Comments

Comments are closed.