Hogyan ismerhetők fel a szájüregi daganatok?

szájüregi daganatok

A daganatos megbetegedésekről nem kellemes beszélni, de mégis kell, hiszen évről évre egyre több embert érintenek. A szomorú statisztika miatt, ami a szájüregi rákot is érinti, érdemes tisztában lenni vele, hogy milyen tünetekre kell odafigyelni, vagyis mik a figyelmeztető jelek. Azt is fontos kiemelni, hogy a fogászati szűrés sokat segíthet a betegség korai felismerésében, ami nagymértékben javítja a teljes gyógyulás esélyét.

De nézzük, hogy mik a szájüregi daganatok jellegzetes tünteti, és mikor kell szakemberhez fordulni!

Hogyan ismerhetők fel a szájüregi daganatok?

Ha az alábbi elváltozásokat tapasztalod – különösen, ha azok hosszabb idő után sem akarnak elmúlni –, akkor ne késlekedj, és minél előbb fordulj orvoshoz! Az említett tünetek pedig a következők:

• fájdalmas pont a szájban;
  • fekély a szájüregben, ami okozhat fájdalmat, de lehet, hogy semmilyen panasszal nem jár;
  • duzzanat vagy csomó a szájüregben, az ajkakon vagy a totokban;
  • vörös vagy fehér elszíneződés, ami aggodalomra adhat okot;
  • zsibbadás a szájban vagy torokban;
  • nehézkes nyelés vagy rágás;
  • vérzés.

A felsorolt elváltozások nem hangzanak jól, de! A meglétük nem feltétlenül jelenti azt, hogy szájüregi daganatról van szó; előfordulhat, hogy egész más problémára utalnak. Ettől függetlenül nem szabad ignorálni őket, mert ha nem kezdődik meg időben a kezelés, az nagyon súlyos következményekkel járhat.

Mit tehetsz a megelőzés érdekében?

A szájüregi daganatok egyik fő oka az életmód, pontosabban az olyan káros szokások, mint például az alkoholfogyasztás és a dohányzás, de a táplálkozás minősége is meghatározó tényező. A betegség elkerüléséhez tehát ezeken kell változtatni, hogy kevesebb méreganyag kerüljön a szervezetbe, valamint a szájhigiéniát sem szabad elhanyagolni.

Az éves kontroll a diagnosztizálásban játszik lényeges szerepet, ha már kialakultak a tünetek, illetve te magad is ellenőrizheted a szájüreged a tükör előtt állva. Bizonyos időközönként nem árt alaposan átvizsgálni a nyelvet és a nyelv alatti részeket, a szájpadlást, az ajkakat, a nyelvet, valamint az ínyt, és meggyőződni arról, hogy nincsenek-e különös színű foltok, fekélyek vagy csomók a szájban. Ha ilyet tapasztalsz, akkor késlekedés nélkül keresd fel az orvost, aki kideríti az elváltozás okát, és javaslatot tesz a további teendőkre.