A különféle diéták hatása a fogakra, ínyre

A különféle diéták a reneszánszukat élik manapság: szinte minden hétre jut egy-egy olyan hír, hogy melyik híresség milyen módszerrel adta le a felesleges kilókat. Arról azonban jóval kevesebb szó esik, hogy az egyes extrém fogyókúráknak milyen káros hatásai lehetnek az általános egészségre, arról pedig még kevesebb, hogy a fogak és az íny épségét hogyan veszélyeztetik.

Szóval mielőtt belekezdenél egy diétába, érdemes alaposabban megnézned, hogy nem ártasz-e vele többet magadnak, mint amennyi hasznod lesz belőle.

Kevesebb vitamin és ásványi anyag, több fogászati probléma

A gyors fogyást ígérő diéták a fokozott kalóriamegvonásra épülnek, vagyis ebben az időszakban sokkal kevesebb táplálékhoz, és ezzel együtt ásványi anyaghoz, illetve vitaminhoz jut a szervezet. A gond az, hogy ennek következtében a fogak és az íny egészségéhez szükséges D- és B-12-vitaminok, valamint a kalcium szintje is lecsökkenhet, ennek pedig a szép mosoly is a kárát láthatja.

Az egyoldalú, nem túlzottan változatos táplálkozás többek között azzal a következménnyel járhat, hogy a szövetek kevésbé lesznek ellenállóak a fertőzésekkel szemben, ez pedig ínygyulladáshoz vezethet. De a fogszuvasodás esélye is megnőhet attól függően, hogy miből áll az adott diéta.

Az egyes diéták hatása a fogakra és az ínyre

Minden egyes diétának megvannak a maga szabályai: ételek és italok, amiket szabad fogyasztani, és amiket nem. Hogy milyen problémákhoz vezethet egy-egy módszer, azt mutatjuk most meg néhány példán leresztül.

  • Léböjtkúrák: a különféle zöldségeket és gyümölcsöket tartalmazó turmixokkal azért kell óvatosnak lenni, mert általában magas a savtartalmuk, ezáltal roncsolják a fogzománcot. Ezeket az italokat nem árt szívószállal inni, ki kell várni azt a bizonyos fél órát is a fogmosással.
  • Kevés szénhidrát, sok fehérje: a ketogén diétának is nevezett módszer egyik nem éppen kellemes mellékhatása a rossz lehelet, amit a ketózis – vagyis az az állapot, amikor a szervezet szénhidrát helyett a zsírszövetből állítja elő a szükséges energiát – idéz elő. Emellett a túlzott savas nyál is gondot jelent, hiszen roncsolja a fogzománcot.
  • Lúgosító diéta: az ebben az étrendben szereplő gyümölcsök savassága, illetve fogakat elszínező hatása miatt ezzel az étrenddel is érdemes csínján bánni!

A lényeg tehát, hogy bármilyen módszert is választasz, figyelj oda a megfelelő vitamin- és ásványi anyag bevitelre, mert ezek hiányában akár a fogaidnak is búcsút mondhatsz!

Scroll to Top