A fogmedergyulladás okai és kezelése

fogmedergyulladás

Igaz, hogy fogmedergyulladás csupán a foghúzások egy kis százalékánál fordul elő, ennek ellenére érdemes tisztában lenni azzal, hogy milyen tünetekkel jár, és azzal is, hogy mit lehet tenni a gyógyulás érdekében. De kezdjük az elején, és nézzük meg, hogy mi történik egy fog eltávolítása után, és milyen problémák merülhetnek fel!

A fogmedergyulladás okai

Amikor egy fogat kihúznak, akkor a sebben körülbelül 20-30 perc alatt egy vérrög keletkezik, ami egy teljesen normális folyamat. Ez a kocsonyaszerű anyag pedig nagyon fontos feladatot lát el: a csontot és a benne található idegvégződéseket védi meg, tehát mindenképpen szükség van rá, bármennyire feleslegesnek is hangzik. Ha semmi gond nincs, akkor ennek a „zselének” köszönhetően a gyógyulás néhány napon belül megindul, és nem alakul ki fogmedergyulladás.

De! Ha ezzel a vérröggel valami történik – például a páciens addig piszkálja a nyelvével, amíg ki nem esik, netán szívogatja a sebet, erős fizikai aktivitást végez, valamilyen szájvízzel, vagy ami még rosszabb, alkohollal öblöget –, akkor a regeneráció sajnos nem lesz olyan gyors, sőt, más súlyos következmények sem zárhatók ki.

Mik a fogmedergyulladás tünetei?

Az erős, éles fájdalom soha nem jelent jót, így ebben az esetben sem. Foghúzás után normális, ha fáj a húzás helye, illetve érzékenyebb, de ha ez a fájdalom lüktető, a csontban és az ínyben jelentkezik, akkor biztos, hogy valami nem stimmel. A fájdalom mellett a hiányzó vérrög a legalapvetőbb indikátora a problémának, azaz ha a csont kilátszódik, akkor a vérrög már nincs a helyén. A kellemetlen lehelet, valamint a rossz szájíz, vagy éppen a láz is utalhat arra, hogy gyulladás alakult ki.

Tehát röviden: ha a gyógyulás nem indul meg a már említett pár napon belül, miközben a fenti tünetek valamelyike megjelenik, akkor érdemes visszamenni az orvoshoz, és megmutatni az érintett területet.

Mi a teendő?

Fogmedergyulladás gyanúja esetén az otthoni kísérletezgetés helyett sokkal jobb megoldás a rendelő ismételt felkeresése. Az orvos kezében ugyanis több lehetőség is van a probléma kezelésére, többek között a seb lezárása a gyógyulásig. Illetve az esetleges fertőzést is ő tudja kizárni, amivel egy hosszadalmas procedúra előzhető meg.

És még valami! Foghúzás után sem szabad megfeledkezni a helyes szájápolásról, ugyanakkor szem előtt kell tartani a fogorvosnál kapott tanácsokat és előírásokat.