A cukorbetegség hatása a fogakra

A cukorbetegek száma ma Magyarországon megközelíti az egymillió főt – azaz a lakosság közel tizedét érintik a tünetek. A diabétesz rengeteg szövődménnyel jár, és egészen súlyos esetben akár a láb amputációja is bekövetkezhet, de a betegségnek egyéb komoly következményei is lehetnek.

A cukorbetegség többek között a fogak és a száj egészségét is befolyásolhatja, erről azonban sokkal kevesebb szó esik. Ezért most egy kicsit alaposabban is körbejárjuk, hogy mire kell odafigyelni diabétesz esetén a fogakkal kapcsolatban.

A kevesebb nyál termelődésének hatása a száj egészségére

A cukorbetegség egyik velejárója, hogy a szájban kevesebb nyál termelődik, ami több problémát is okoz. Egyrészt a nyál segít a káros baktériumokat „kiöblíteni” a szájból, ha azonban nincs elegendő mennyiségű, akkor a kórokozók elszaporodnak. Ennek egyik következménye a kellemetlen szájszag lehet, emellett a fogszuvasodás esélye is jelentősen megnő.

A szájszárazság másik velejárója, hogy a szájban sokkal könnyebben alakulhat ki szájpenész, de az afta is gyakrabban előfordul diabéteszeseknél. Mivel nagyobb a fertőzésekkel szembeni fogékonyság, ezért különösen fontos a jó szájhigiénia, az esetleges elváltozásokat pedig érdemes megmutatni orvosnak.

A magas vércukorszint segíti a káros baktériumok elszaporodását

Cukorbetegség esetén nemcsak a csökkent nyáltermelés járul hozzá a kórokozók elszaporodásához, hanem a megemelkedett vércukorszint is. A fogak felszínén és az ínyen megtelepedő kártékony baktériumok olyan súlyos tüneteket okozhatnak, mint az ínygyulladás, ami egészen az íny visszahúzódásáig, súlyos esetben pedig a fogak elvesztéséig fajulhat.

A legnagyobb gond az, hogy a folyamat egy ördögi kör: a magas vércukorszint miatt elszaporodnak a szájban a baktériumok, ami gyulladásokat okoz. Ezek a krónikus gyulladások viszont megemelik a vércukorszintet, ami tovább nehezíti a betegség kordában tartását.

Cukorbetegség esetén különösen fontos a jó szájhigiénia

Diabétesz esetén tehát különösen fontos az otthoni lelkiismeretes szájápolás, de a rendszeres fogászati kontrollt sem szabad elhanyagolni Emellett a fogselyem és a szájvíz használatát is be kell iktatni a napi rutinba. Azoknak pedig, akik kivehető fogsort viselnek, oda kell figyelni a protézis alapos tisztítására.