A várandós nőknél nagyobb az ínygyulladás kockázata

A terhesség csodálatos időszak a nők életében, de amennyire várakozásokkal teli ez a kilenc hónap, legalább annyi problémával kell megküzdeniük a kismamáknak.

Az egyik ilyen gondot a fogínygyulladás, illetve általánosságban a fogászati megbetegedések jelentik, ezért lényeges, hogy a várandós nők különös figyelmet fordítsanak a megfelelő szájhigiéniára.

A terhes nők 40-80%-át érinti a probléma

Megdöbbentő adat lehet, de a terhes nők 40-80%-át is érintheti az ínygyulladás, ami akár súlyos tünetekkel is járhat. A duzzadt, vérző íny mellett a kutatók egy speciális, duzzanattal járó kórképet is leírtak, ami a várandósok 10%-át érinti. Ez az elváltozás piros, lilás duzzanattal jár, általában fájdalommentes, és a szülés után a legtöbbször magától el is múlik.

Ha azonban a duzzanat fájdalommal jár, és meggátolja a normális táplálkozást, vagy nagyon vérzik, akkor sebészetileg el kell távolítani, még ha nem is rosszindalatú.

A terhességi ínyduzzanat mellett az íny túlburjánzása is okozhat kellemetlenségeket, ami szélsőséges esetben akár a fogakat is beboríthatja.

A kismamákat érintő fogínygyulladásra eddig már több kutatás is rávilágított, többek között az Alabamai Egyetem fogorvostudományi karának munkatársai is, akik 600, a terhességük 8-24. hetében járó nőt vizsgáltak meg, és legalább 30 ínygyulladásos vérzési helyet azonosítottak be.

A terhesség alatt még fontosabb a megfelelő szájhigiénia

Igaz, hogy az ínygyulladás a legtöbb esetben a szülés után magától elmúlik, ennek ellenére a jó szájhigiénia ebben az időszakban különösen fontos. Hogy hogyan is kell helyesen ápolni a fogakat, arról érdemes a fogorvossal konzultálni, aki részletesen elmagyarázza a teendőket.

Az is fontos, hogy a kismama rendszeres fogászati szűrésen vegyen részt, hiszen ha a probléma komolyabb, akkor egy korai diagnosztika nagyobb bajokat előzhet meg a várandós nőnél.

Ha pedig bármiféle elváltozást tapasztal a kismama, akkor nem szabad késlekedni, azonnal időpontot kell kérni, hogy mielőbb kiderüljön, mekkora a probléma mértéke.