Góckutatás: a rossz fogak nem csak a szájban okozhatnak problémát

A megfelelő szájhigiénia fontosságát nem lehet eleget hangsúlyozni. A szép fogak, az egészséges íny és a kellemes lehelet persze csak az egyik ok, amiért érdemes odafigyelni a fogászati problémákra, és azonnal felkeresni az orvost, amint valami rendellenességet tapasztalsz.

A másik ok, amiért nem szabad elhanyagolnod a fogaid ápolását az az, hogy a rossz fogak egyéb egészségügyi panaszokat, bizonyos esetekben pedig komoly tüneteket és betegségeket okozhatnak.

A fogakra gyakran senki nem gondol

Léteznek olyan panaszok, amik látszólag minden ok nélkül jelentkeznek a páciensnél – ilyen lehet a hajhullás, vagy a különféle bőrpanaszok –, és amik esetén először nem is gondolnál a fogak vagy az íny megbetegedéseire. Éppen ezért nem is a fogorvoshoz vezet a betegek első útja, hanem bőrgyógyászhoz, vagy egyéb szakrendelésekre.

A valódi problémát éppen azért nehéz felismerni, mert nem jár egy jól körülhatárolt fájdalommal, ezért húzódik el a diagnosztika. Előbb-utóbb természetesen kiderül a valódi ok, általában egy góckutatás eredményeképpen, ami gyakran egy elhalt vagy gyökérkezelt foghoz vezet, de egy fogágybetegség éppúgy lehet a kiváltó tényező.

Hogyan okoz problémát a rossz fog?

A fogágybetegségeket a káros baktériumok okozzák. Amikor ugyanis a helytelen szájápolás – vagy a fogmosás teljes hiánya – miatt a fog felszínén kialakul a plakk, azon egyre több kórokozó telepszik meg. Ezek a baktériumok táplálkoznak, ami során savak termelődnek, ezek a tejsavak pedig fokozatosan lebontják a fogak anyagát.

Ha a betegség kezeletlen marad, a baktériumok száma folyamatosan nő, ami azért jelent gondot, mert a baktériumok toxinokat termelnek. Ezeket a méreganyagokat a véráram és a nyirokrendszer eljuttatja a test minden egyes pontjára, ahol különféle kellemetlen és fájdalmas tüneteket válthatnak ki.

De hogyan lehet kideríteni, hogy egy fogászati megbetegedés a komolyabb gondok kiváltója? Erre szolgál az úgynevezett góckutatás, amikor megkeresik a krónikus gyulladást – azaz a gócot –, majd pedig kezelik azt.

Milyen fogászati gócokat tárhatnak fel a vizsgálatok?

Az idült gyulladás természetesen nem csak a fogakat érintheti – lehet gócos többek között a mandula is –, de most csak a fogászati gócokkal foglalkozunk.

A fogászati gócokat a legtöbb esetben nem vesszük észre, mert nem látványosak. Kivéve persze a tasakokat, amik szabad szemmel is jól láthatók, és fájdalmasak is. Viszont egy húzás után bent maradt fogdarabot, egy rossz gyökérkezelést, vagy egy ki nem nőtt bölcsességfogat csak egy vizsgálat deríthet fel.

Góc alakulhat ki ezenkívül egy régi amalgámtömés, de egy fogpótlás miatt is, ami már nem megfelelő állapotú.

Milyen betegségekért lehet felelős egy fogászati góc?

Sajnos a fogászati gócok számtalan egyéb megbetegedést is okozhatnak, közülük nem egy igen komolynak tekinthető.

Hogy mik lehetnek ezek? Többek között ízületi gyulladások, a szív és az érrendszer megbetegedései, autoimmun betegségek, légzési nehézségek, hogy csak néhányat soroljunk fel ezek közül. De már ebből is jól látható, hogy a góc gyanúja esetén nem szabad késlekedni, mielőbb el kell végezni a góckutatást.

Mikor merül fel a fogászati góc gyanúja?

Ha egy betegségnek látszólag nincs semmi szervi oka, ha nem gyógyul meg vagy csak nehezen, illetve ha újra és újra visszatér, akkor felmerülhet a góc gyanúja. A krónikus gyulladás jele lehet a foltos hajhullás, bőrproblémák – pl. akné, ekcéma –, vagy allergiás reakciók.

A góckutatás során több különböző vizsgálatot is elrendelhet az orvos, köztük a fogászattal. Ilyenkor a szájüreget és a fogazatot teljesen átnézik, ezenkívül még röntgenfelvétel is készül, hogy biztosan kiderüljön az esetleges probléma.

Mi történik, ha gócot találnak a szájban?

Ha a makacs tüneteket egy fogászati góc okozza, akkor megkezdődik a betegség kezelése. Itt az elsődleges cél mindig a saját fogak megmentése, de előfordulhat, hogy nem marad más megoldás, csak a foghúzás.

Hogy ezt elkerüld, egyrészt ügyelj a megfelelő szájhigiéniára, illetve a fent leírt tünetek esetén minél előbb fordulj orvoshoz, hogy visszanyerd a fogaid egészségét, és vele együtt a góc által okozott betegségtől is megszabadulj.