[Új kutatás] Rágózással is megvédhetjük a beültetett implantátumokat?

A fogászati implantátum az egyik leghatékonyabb fogpótlás, amely 97-98 százalékos sikerességi rátával rendelkezik.

Hogy miért nem beszélhetünk 100%-ról? Legtöbbször a periimplantitis, vagyis a műgyökerek körüli lágy- és keményszövetek gyulladása miatt, amely a legtöbb fogászati problémához hasonlóan szinte mindig a rossz szájhigiénia miatt alakul ki.

A fogágygyulladáshoz hasonló, de az eredeti fogak helyett a műgyökerekre jellemző probléma bármikor megtörténhet (közvetlenül az implantálás után vagy később), de ennél sokkal fontosabb kérdés az, hogy:

Milyen következményekkel jár?

A gyulladás az érintett területen elszaporodó kórokozók miatt alakul ki, amelyek folyamatosan irritálják a szöveteket, és a folyamat idővel a beültetett implantátum elveszítését is eredményezheti. Nem véletlen, hogy a szájsebészek és a fogorvosok oly sokszor beszélnek a szájápolás fontosságáról, hiszen a bakteriális fertőzést az esetek többségében a nem megfelelő szájhigiénia váltja ki.

Egy fogászati implantátum gondozása nagy körültekintést és alapos szájápolást igényel. Tény és való, hogy a műgyökért nem tudja megtámadni a fogszuvasodás, de a fogkő és a gyulladás ugyanúgy veszélybe sodorhatja a titánból készül fogpótlást.

A helytelenül elvégzett fogmosás és a fogselymezés hiánya (vagy épp a nem megfelelő étrend) miatt a páciensek 6-15 százalékánál alakul ki valamilyen gyulladásos probléma, akár évekkel a beültetés után. Szerencsére ezek nem mindegyike jár implantátumvesztéssel, de a probléma ettől még valós, és sokaknál túl későn derül ki, hogy érintettek lennének.

A rágózás segít? Szuper!

A würzburgi Julius-Maximilians-Universität kutatói viszont érdekes felfedezést tettek: a bajor egyetem munkatársai szerint egy különleges rágóval időben észrevehetők a gyulladások.

No, persze ne egy hagyományos Orbitra gondoljunk, hiszen a spéci gyorsteszthez spéci hatóanyagra van szükség, amit ha a rágóhoz adunk, akkor az keserű ízt bocsát ki gyulladás esetén. A végső diagnózist persze egy fogorvosnak kell megerősítenie, de a rágó kiváló első detektor lehet, mivel a kellemetlen íz miatt gyorsan fogorvoshoz küldi a pácienseket.

Feltéve, ha tudnak róla, mire kell figyelniük, és nem csak azt hiszik, hogy valami rosszat ettek.

Professzor Lorenz Meinel kutatásvezető szerint „ezt a diagnosztikai eszközt bárki és bárhol használhatja”, ezért az sok pácienst megóvhat a felesleges implantátumvesztéstől. Az ötletből pedig hamarosan valóság lehet: a kutatók már elgondolkodtak azon, hogy céget alapítanak, és a speciális rágót piacra dobják.

Jó dolog rágni!

A rágózásról persze már korábban kiderült, hogy az kiválóan helyettesíti a rossz szokásokat, így például hasznos társ lehet akkor, amikor meg akarunk szabadulni a függőségeinktől vagy a túlsúlyunktól.

A cukormentes rágó rágása tökéletes pótcselekvés, ráadásul az a fogakat is védi, hiszen átmossa azokat, és nemcsak fokozza a nyáltermelést, de javítja az emésztést is.

dunadental