A súlyos ínybetegségek és a rák: kutatások bizonyítják az összefüggést

Egy ínybetegség már önmagában sem kellemes: nem csak fájdalmas lehet, de a fogak elvesztésével is járhat. A fogíny megbetegedéseire azonban nem csak ezért kell odafigyelni.

Az amerikai Tufts University School of Medicine, a Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health, valamint a Kimmel Cancer Center munkatársai egy hosszútávú kutatás során most összefüggést találtak a rák bizonyos fajtái, és a súlyos fogágybetegségek között.

A kutatás körülményei

A kutatást több mint 7000 ember részvételével végezték az 1990-es évek végétől 2012-ig tartó időszakban az USA négy tagállamában. A 7.466 résztvevő először egy átfogó fogászati vizsgálaton esett át, ami után éveken át követték figyelemmel az állapotukat.

A végeredmény: a megfigyelési időszakban a kutatók 1.648 új rákos megbetegedést diagnosztizáltak.

24%-kal nőtt a rák kockázata a fogágybetegségben szenvedők között

A tanulmány megállapította, hogy azoknál, akik súlyos paradontózisban szenvedtek, 24%-kal emelkedett a rák kockázata azokhoz képest, akiknek enyhe, vagy egyáltalán semmiféle ínyproblémájuk nem volt. Azoknál a pácienseknél, akiknek nem volt foguk – ami utalhat komoly ínyproblémákra –, ez a kockázat 28%-kal nőtt, különösen tüdő- és vastagbélrák esetében.

A részletesebb elemzések további összefüggésekre mutattak rá. Az egyik, hogy a súlyos fogágybetegség több mint megkettőzte a tüdőrák kialakulásnak kockázatát. Egy másik megállapítás szerint azoknál, akiknek nem volt foguk, a vastagbélrák kockázata 80%-kal nőtt, míg a nemdohányzó, viszont paradontózisban szenvedő résztvevők körében a tüdőrák kockázata megduplázódott.

Ezenkívül összefüggést mutattak még ki a súlyos ínybetegségek és a hasnyálmirigy daganatos megbetegedései – illetve a kockázat növekedése – között. Nem találtak viszont kapcsolatot a paradontózis és a mellrák, a prosztatarák, valamint vér- és a nyirokrák között.

Azt, hogy a súlyos fogágybetegségek és a rák kialakulásának magasabb kockázata között van valamilyen kapcsolat, már korábbi kutatások is kimutatták, igaz, azt még mindig nem tudják, hogyan működik ez a mechanizmus.