Mitől lehet „halott” egy fog?

Sok páciensünk feltette már ezt a kérdést nekünk, legtöbbször azért, mert olvastak vagy hallottak erről valahol, és aztán megijedtek attól, hogy ők is érintettek lehetnek.
„Az én fogam is fáj, ezek szerint halott, és biztosan ki kell húzni…”
„A kellemetlen lehelet is tünet?”
Célszerű hát pár dolgot tisztába tenni ezzel kapcsolatban.
Mit jelent az, hogy egy fog „halott”?
Azt, hogy az adott rágószerv pulpájában (vagyis a fogbélben) nincs vérkeringés. Úgy is szokták mondani, hogy az a fog már nem vitális, de ez nem jelenti azt, hogy azt ne lehetne használni a továbbiakban fájdalom és egyéb tünetek nélkül. Megfelelő kezelést követően.
Hogy jobban megértsük, miről van szó, képzeljük magunk elé az egyik fogunkat, ami minden esetben 3 rétegből áll.

• Az első, a legkülső a fogzománc (illetve a cementréteg, ami a zománc folytatása az íny alatt).
  • A második, a közbülső a dentinréteg.
  • A harmadik pedig a dentin által védett bél, a pulpa.

A pulpa számunkra most a legérdekesebb, hiszen a legbelső réteg sejteket, idegeket és vérereket tartalmaz, éppen ezért ez felel a dentin termeléséért és táplálásáért. Létfontosságú szerepe van, és etől lesz egy fog élő, vitális.
Amikor begyullad a fogbél…
Nos, ez a legrosszabb dolgok egyike, ami megtörténhet egy foggal, hiszen a pulpában egy külső inger hatására (például baktériumok által okozott fertőzés miatt) gyulladás alakulhat ki.
Ez a védekezési reakció egy természetes következmény, de annak súlyos szövődménye lehet: a fogbélgyulladás legtöbbször visszafordíthatatlan, és a tüneteket (mint például a fájdalmat) ekkor már csak gyökérkezeléssel lehet megszüntetni.
A gyökérkezelés szerencsére egy fájdalommentes beavatkozás: a ma már nagy sikerességi rátával rendelkező módszerrel kapcsolatban rengeteg tévhit él a mai napig, miközben ha az nem volna, akkor az érintett fogat biztosan el kellene távolítani.
Régen ez történt, és a fogbélgyulladásnak egyenes következménye volt a foghúzás. Ma már az emiatt fájó fogak szerencsére megmenthetők.
Mi történik akkor, ha egy fogat gyökérkezelni kell?
A fogbélgyulladás az esetek többségében a fogszuvasodás következménye. A szuvasodás először a zománcréteget támadja meg, és a fertőzés hatására a fogzománc elveszíti ásványi anyagait és meggyengül.
Hogy mi váltja ki? Az esetek többségében a helytelen szájhigiénia, és meghatározza:

• a lepedékképződés (milyen mértékben termelnek a szájüregben található baktériumok lepedékképző anyagot)
  • az elfogyasztott szénhidrátok, savak
  • a fogmosás gyakorisága
  • az étkezés gyakorisága
  • és a védő tényezők hiánya (például flourid).

Kezelés nélkül a fogszuvasodás előbb-utóbb eléri a dentinréteget, és ez az az utolsó pillanat, amikor a probléma még egy szimpla töméssel megszüntethető. Ha viszont a fertőzött területet nem távolítjuk el, akkor az később eléri a fogbelet, és meg is fertőzi azt.
Fájdalom nélkül, hatékonyan
Ekkor válik szükségessé a gyökérkezelés, hogy tünetmentessé tegyük és megmentsük az érintett fogat. A ma már rutinszerűen elvégzett gyökérkezelés során a fogorvos először eltávolítja a fertőzött fogbelet, betömi a fertőtlenített gyökércsatornát, majd esztétikus töméssel vagy fogbetéttel (esetleg fogászati koronával) befedi a lyukat.
Mindezt helyi érzéstelenítéssel, 2 vagy 3 alkalommal, gyorsan és megbízhatóan.
A végeredmény pedig önmagáért beszél: a fog ettől kezdve tünetmentesen használható, sőt, megfelelő szájhigiéniával akár életünk végéig is kiszolgálhat. Ellenkező esetben a problémás rágószervet ki kellene húzni, és el kellene gondolkodni a fogpótlásról.
Mikor gyanakodjunk a fogbélgyulladásra?
Avagy a leggyakoribb tünetek:

• a fájdalom
  • és az elszíneződött fog

A fájdalom önmagában még nem ad okot az ijedtségre, főleg akkor, ha az hideg vagy meleg hatására alakul ki, és rövid időn belül gyorsan el is múlik. Abban az esetben viszont, ha már inger nélkül vagy például rágáskor is fájdalmat érzünk, akkor már nagy az esély arra, hogy gyökérkezelésre van szükség.
Gyulladásra figyelmeztethet még

• a kellemetlen szájíz
  • a rossz lehelet
  • a duzzanat
  • és az íny elváltozása

Megelőzhető a fogbélgyulladás?
A válasz egy határozott igen!
A fogbélgyulladás és az előrehaladott fogszuvasodás viszonylag egyszerűen megakadályozható, és ehhez nincs szükség arra sem, hogy nagy pénzösszegeket hagyjunk ott a gyógyszertárak és szájápolási eszközöket forgalmazó boltok kasszáinál, netán maguknál a fogorvosoknál.
Erre a 3 dologra kell ügyelni:

• Megfelelő szájhigiénia (napi kétszeri fogmosás, ez a minimum, plusz fogselyem használata)
  • Rendszeres fogászati kontroll (6-12 havonta látogassunk el fogorvosunkhoz)
  • Egészséges étrend

Ennyire egyszerű? Ennyire az!