Milyen vitamin segít a fogaknak?

vitamin

A vitamin elsődleges fontosságú a szervezet, a szájüreg és a fogak egészségének megőrzésében. Elsősorban a kiegyensúlyozott táplálkozásból szerezhetjük be a megfelelő vitaminokat, azonban az életben nem minden esetben vihető be a megfelelő mennyiség.

Egy ételintolerancia, egy diéta, egy betegség vagy akár csak a nem megfelelő táplálkozás is generálhat vitaminhiányt, amit készítményekkel vagy pezsgőtablettákkal pótolhatunk. Fontos tudni, hogy a készítmények csak támogatják a szervezetet, nem helyettesíthető velük az egészséges táplálkozás.

De vajon mire van szükség az egészséges fogak eléréséhez? Cikkünkben kitérünk erre!

​Az első vitamin a fogzománc kulcsa

Az A-vitamin elsősorban a fogzománc és az ínyszövetek egészségében játszik szerepet, így hiánya is ezekhez kapcsolódik. Ha kevés ez a vitamin, akkor károsodhat a zománc, valamint a száj is szárazzá válhat. Így könnyen juthatunk el a fogínygyulladásokhoz, fogbetegségekhez, szuvasodáshoz és akár a nyelv és a szájak sarkainak berepedezéséhez. A vitamin elsősorban zöld és sárga zöldségekben, gyümölcsökben fordul elő.

​A B-vitaminok hiánya

A B6 fő hatása az anyagcsere és a sejt optimális működésének szabályozása. Amennyiben hiányt tapasztalunk, úgy gyulladásokat tapasztalhatunk a szájban, valamint a nyelv is rücskössé válik. Jó hír, hogy szinte minden étel tartalmazza, a legnagyobb mennyiségben a húsokból és a zöldségekből nyerhető ki.

A B12 szintén a gyulladások megelőzéséért felel, miközben vérképző is. Ennek hiányából adódóan vérszegénység léphet fel a teljes szervezetben, ami a szájban is jól látszik. A nyelv ilyenkor rendkívül vörössé és fájdalmassá válhat, illetve a nyálmirigyek munkája is csökkenhet. Főleg állati eredetű táplálékokban (máj, húsok, halak, tejtermékek) található meg.

​Mi a helyzet a C-vitaminnal?

Ez a létfontosságú vitamin sok komoly betegséget is megelőzhet, ezért ajánlott a mindennapos szedése a helyes táplálkozás mellett. Cikkünkhöz vonatkozóan gyulladáscsökkentő hatása van, de a fogíny és a fogágy egészségét is szem előtt tartja. Nagyon fontos a sebgyógyulásban, az íny vérzékenységének megszüntetésében, a skorbut megelőzésében. A vitamin szinte mindenben megtalálható, különösen nagy mennyiségben azonban a citrusfélék, a bogyós gyümölcsök, a paprika és a paradicsom tartalmazza.

​A D-vitamin kulcsfontosságú!

A kalcium beépülésével kapható meg az a szilárdság és terhelhetőség, amit a mindennapokban tapasztalunk. Azonban beépüléshez szükség van a D-vitamin segítségére is, enélkül ugyanis nem tudna olyan mértékben felszívódni a kalcium. A D-vitamin tehát nagy szerepet játszik az egészséges fogak és csontozat létrejöttében, emellett segít kialakítani a fogzománc védekezőképességét is. Hiánya azonban olyan tünetekhez vezethet még a fejlődés alatt, mint a fehér elszíneződések a fogzománcon. Leginkább a májban, a tejtermékekben és a halakban található meg.

​K-vitamin szerepe

Ahogy a D, úgy a K-vitamin is támogatja az egészséges fogakat és csontozatot. Emellett szerepet játszik a megfelelő véralvadásban és a sebgyógyulásban is. Elsősorban a zöld leveles zöldségek, a húsok és a joghurtok tartalmazzák.

Amennyiben szeretné fogait átvizsgáltatni, úgy érdemes bejelentkeznie egy ingyenes szűrésre a Duna Dental rendelőjébe!

Scroll to Top