Mikor érdemes eltávolítani a bölcsességfogakat?

A bölcsességfogak egyre többször és egyre több páciensnél okoznak problémákat, ezért gyakori kérdés a fogászati rendelőkben:

„El kell-e távolítani a 8-asokat, és ha igen, mikor?”

Van erre bevált recept, ami nem fájdalmas, ami a legjobb pillanatban szabadít meg a kellemetlenségektől, és ami persze hosszú távon a lehető leghatékonyabban oldja meg a problémákat?

Nézzük!

Mi a baj a bölcsességfogakkal?

A bölcsességfogakat evolúciós csökevénynek tartjuk, amelyekre a mai embernek már nincs is feltétlenül szüksége. A harapás és rágás létfontosságú feladatait 7-7 foggal tökéletesen el tudjuk látni, igaz, ez a 7 fog nem árt, ha hiánytalanul megvan, hiszen már az utolsó őrlőfog elvesztésével is jelentős mértékben csökken az ételek felaprításának hatékonysága.

Ha ez nem volna elég, akkor mondjuk el azt is, hogy a jelenkor emberének szájában nincs is elég hely állcsontonként 2×8 fognak, ezért a 18-29 éves kor között előtörő bölcsességfogak sok páciensnél okoznak kellemetlen pillanatokat.

Azok nem tudnak rendesen előtörni, félig az íny alatt maradnak, és bár ez valóban nem nyújt szép látványt, egy impaktált 8-as mégsem az esztétikai okok miatt aggályos: az érintett fog tisztítása nehézkes lesz, begyulladhat, és a többi fogra nézve is veszélyforrássá válhat.

Ilyen esetben érdemes elgondolkodni azon, hogy kihúzassuk-e vagy sem. Ellenkező esetben, amikor nem okoz tüneteket és problémát egy bölcsességfog, akkor már nem feltétlenül ilyen sietős a dolgunk.

Eltávolítani vagy nem eltávolítani?

Ez itt a kérdés…

A válasz pedig az, hogy mindig az adott szituáció határozza meg a következő lépést. Egy tünetmentes 8-astól nem érdemes gondolkodás nélkül, azonnal megszabadulni, csak azért, mert rosszakat hallottunk a bölcsességfogakról, hiszen ki tudja, hogy arra később nem lesz-e szükségünk (például egy 7-es elvesztése miatt, fogászati híd létrehozásakor).

Mind gyakoribb viszont, hogy a 8-asok növekedése panasszal jár: félikg törnek elő, nagy részüket még a laza íny borítja, és a páciens nemcsak a gyulladással és a fájdalommal küzd, hanem azzal is, hogy az étel rendszeresen beszorul az íny és a fog közé, ami kellemetlen utóízzel jár.

Észlelhető tünetek esetében viszont kifejezetten javasolt a bölcsességfogak eltávolítása, hiszen ezzel megelőzhetjük a későbbi problémákat. Erről persze megfelelően csak egy fogorvos tud dönteni, ezért érdemes személyesen is felkeresni egy rendelőt, ahol a fizikális vizsgálat után személyre szabott tanácsot tudnak adni a pácienseknek.

dunadental