Mi a különbség a fogínygyulladás és a fogágybetegség között?

Az érzékeny, fájdalmas, duzzadt ínyt a legtöbbször ínygyulladásnak könyveljük el, hiszen nem vagyunk szakértők a témában, pedig lehet, hogy a probléma már jóval nagyobb, mint az ínyünk érzékenysége.

De honnan tudhatjuk, hogy ínygyulladással vagy fogágybetegséggel van dolgunk, és egyáltalán, mi a különbség a kettő között?

Mikor beszélünk fogínygyulladásról?

A fogínygyulladás a legtöbb esetben a rossz szájhigiénia miatt alakul ki. Amikor nem mosol fogat, vagy csak sietve, és nem a helyes technikával, akkor nem távolítod el a szennyeződéseket a fogaidról. A szennyeződések először egy vékony filmréteget, úgynevezett plakkot képeznek az ott megtelepedő káros baktériumokkal, amit még viszonylag könnyen el lehet távolítani.

Ha viszont ez a plakk zavartalanul „növekedhet”, mert nem törődsz a szájápolással, akkor idővel kikristályosodik, és egy kemény réteget hoz létre, a fogkövet. A fogkő nem csak esztétikailag jelent gondot, bár tény, hogy a sárgás-barnás lerakódás a legkedvesebb mosolyt is elcsúfítja, de az ínyed egészségére is veszélyt jelenthet.

Hogy hogyan? Úgy, hogy a lerakódott fogkő irritálja az ínyt, amitől az érzékennyé válik, megduzzad, és érintésre akár fájdalmas is lehet.

Honnan tudhatod, hogy ínygyulladástól szenvedsz?

Az ínygyulladást nem nehéz felismerni, mert meglehetősen egyértelműek a tünetei: ha vérzik az ínyed fogmosáskor, ha érzékeny, fájdalmas és kissé megdagadt, akkor minden bizonnyal ínygyulladás okozza a panaszaidat.

A legnagyobb baj az, hogy sokan félvállról veszik az intő jeleket. Valószínűleg azért, mert nem jár elviselhetetlen fájdalommal, arra a kis ínyvérzésre és duzzanatra pedig nagyon könnyű legyinteni. Pedig nem szabadna félvállról venni a problémát, mert ha nem fordulsz vele orvoshoz, akkor sokkal súlyosabb gondokat is okozhat.

Mi a fogágybetegség?

Ha a fogínygyulladást nem kezelik, a fogkő nem kerül eltávolításra, és a szájhigiénia sem javul, akkor a betegség a fogágyat is megtámadja. Természetesen nem rögtön, hanem lépésről lépésre: először az ínyszövet károsodik, ami az íny visszahúzódását eredményezi, majd a csontok és az ínyrostok következnek.

Ennek eredményeként alakul ki a fogágybetegség (parodontitis), amikor a gyulladás hatására meggyengül a fog megtámasztása, a fog pedig mozogni kezd, hiszen a csont már nem tartja stabilan. Az íny fokozatosan elválik a fogtól, és baktériumokat, fogkövet, valamint elhalt szöveteket tartalmazó gennyes és fájdalmas tasakok alakulnak ki a fog mellett, de a rossz lehelet is gyakori kísérője a betegségnek.

Ha a csontpusztulás túlságosan súlyos, a fogágy már nem tudja megtartani a fogat, ami először mozogni kezd, végül pedig kiesik.

Milyen tünetek utalhatnak fogágybetegségre?

A fogágybetegség tüneteinek egy része nagyon hasonlít az ínygyulladás által okozott szimptómákra. Ilyenek lehetnek az ínyvérzés, a megduzzadt, kivörösödött, érzékeny íny. Más tünetek azonban egyértelműen fogágybetegségre utalnak, mint a gennyes tasakok, az éles fájdalom, és a mozgó fogak. Ez utóbbi már egyértelműen azt jelzi, hogy nagyon nagy baj van, hiszen a fognak stabilan kellene a fogágyban állnia.

A fogágybetegség jele lehet a túlzott szájszag is, ami fogmosás után sem tűnik el, ezenkívül az is előfordulhat, hogy genny folyik a fogak mellett lévő tasakokból. A parodontitis okozta folyamatosan fennálló gyulladás ráadásul más betegségek kialakulásához is hozzájárulhat, ezért mielőbb kezelni kell azt.

Hogyan történik a fogágybetegség kezelése?

A fogínygyulladást még viszonylag egyszerű kezelni és megszüntetni, ugyanis elég lehet a fogkő eltávolítása, gyulladáscsökkentő szájöblítő használata, illetve a napi kétszeri fogmosás betartása.

Ha azonban kialakult a fogágybetegség, akkor komolyabb beavatkozásra is szükség lesz a fogkő leszedése mellett. Meg kell szüntetni a gyulladás okát: ki kell tisztítani az ínytasakokat, a felgyűlt anyagokat el kell távolítani belőlük, hogy az íny újra feszessé váljon, és megtartsa a fogat.

Röviden tehát az a különbség az ínygyulladás és a fogágybetegség között, hogy az íny gyulladása nem érinti a csontot és a rostokat, míg parodontitis esetén a csontok és az ínyrostok is károsodnak, azaz az egész fogágyra kiterjed a gyulladás.