Kapcsolat lehet a túlsúly és periodontális betegségek között

A túlsúly a fogszuvasodás mellett szinte népbetegségnek számít hazánkban is. Sőt, az elhízás ma már olyan országokban is komoly méreteket ölt, ahol régebben nem volt jellemző. A plusz kilók rengeteg betegségért és tünetért felelősek, ráadásul több kutatás is összefüggést talált az elhízás és a fog körül kialakuló betegségek között.

Számos helyen folynak a kutatások

Az elhízás, illetve a periodontális betegségek közötti összefüggés több kutatót és egyetemet is foglalkoztat, így az utóbbi időben számos publikáció jelent meg ebben a témában. Az eredmény pedig minden esetben ugyanaz lett: a tetemes súlytöbblettel rendelkezők esetében a fogat érintő betegségek nagyobb eséllyel fordulnak elő, bár az még nem tisztázott, hogy a túlsúly okozza őket, vagy a periodontális betegségek felelnek az elhízásért.

Több kutatás, ugyanaz a végkövetkeztetés

A Pittsburgh Egyetem kutatói 2445 nőt és 2092 férfit vontak be a vizsgálatba. Hogy igazolják a feltevésüket, tüzetesen végignézték a kísérletben résztvevők adatait: a súlyukat, az életkorukat, azt, hogy szenvednek-e kettes típusú cukorbetegségben, valamint azt is ellenőrizték, hogy van-e valamilyen periodontális betegségük.

A vizsgálat lezártával azt állapították meg, hogy egyértelmű összefüggés mutatható ki a különféle fogászati megbetegedések és a túlsúly között.

Egy másik intézmény, az ausztrál Adelaide-i Egyetem munkatársai ugyancsak vizsgálták a kérdést, és ők is arra jutottak, hogy a kóros elhízás és a fog körüli gyulladások kockázata között egyértelmű kapcsolat van.

Ők egy kisebb mintán végezték a kutatásukat (539 alanyt vizsgáltak meg), és arra a következtetésre jutottak, hogy az elhízás 22%-kal növeli a periodontitisz kockázatát, míg a túlsúly 11 százalékkal.

Az elhízás mindenképpen komoly probléma

Még ha el is tekintünk a fogászati problémák és a túlsúly kapcsolatától, akkor is fel kell hívni a figyelmet az elhízás veszélyeire. Az köztudott, hogy számos betegségért felelnek azok a fránya extra kilók, de Robert Genco, a New York Egyetem Fogorvosi Tanszékének professzora még egy szempontra felhívta a figyelmet.

Jelesül arra, hogy a zsíros szövetek által termelt citokinek – a sejtkommunikációban részt vevő jelzőmolekulák – növelhetik a fog körül megtalálható baktériumok okozta gyulladásos megbetegedések kockázatát.