Hogyan lesz a fogínygyulladásból fogágybetegség?

A betegségeknek mindig vannak előjelei, nincs ez másként a fogágybetegségekkel sem.

A tapasztalat azonban azt mutatja, hogy sokan nem figyelnek ezekre az intő jelekre, és csak akkor keresik fel a fogorvost, amikor igazán komolyra fordul a probléma.

A fogínygyulladás a fogágybetegségek előszobája

A fogínygyulladást joggal tekinthetjük népbetegségnek, hiszen a legtöbbünk átesett már rajta, talán többször is. Általában a rossz szájhigiénia vezet a gyulladt, vérző és érzékeny ínyhez, de egyes gyógyszerek mellékhatásaként is kialakulhatnak ezek a kellemetlen tünetek.

A nem megfelelő szájápolás esetén a lepedék, és az azon megtelepedő kórokozók a ludasok, ez a plakk idővel ugyanis fogkővé alakul át. A fogkő pedig, ha nem távolítják el, irritálni kezdi az ínyt, ami – ha ez az irritáció sokáig fennáll – begyullad.

Ebben a fázisban még viszonylag könnyen gyógyítható a betegség: egyrészt a fogkő eltávolításával, másrészt a gyulladást csökkentő szerek alkalmazásával. Ha azonban nem fordulsz vele orvoshoz, további romlás következik be, és egy újabb szakaszába lép a betegség: a fogon megtelepedő baktériumok újabb támadásba lendülnek.

Hogyan alakul ki a fogágybetegség?

Ha az ínyed hosszú időn át van gyulladásban, és te nem teszel ellene semmit, akkor megjelenik a következő tünet, a gennyes tasakok. Ez a fogágybetegség kialakulását megelőző újabb fázis, ami azonban már egy jóval súlyosabb állapot, hiszen azt jelzi, hogy a baktériumok behatoltak a szövetekbe.

Az immunrendszered erre támadással reagál, és megpróbálja elpusztítani ezeket a betolakodókat, aminek következményeként egy baktériumokat és elhalt szöveteket tartalmazó gennyes tasak jelenik meg a fog mellett.

A betegség végső fázisában a baktériumok elérik a fogágyat, és megkezdik a csont bontását is – az ínyed laza lesz, a fog mozogni kezd, megfelelő kezelés hiányában pedig kiesik.

A fogínygyulladás tehát egyáltalán nem veszélytelen, és nem szabad elbagatellizálni. Amint tapasztalod magadon az első tüneteket, kérd fogorvos segítségét! Ha ugyanis félvállról veszed a problémát, akkor egy fájdalmas és hosszadalmas kezelés vár rád, és korántsem biztos, hogy végül meg lehet menteni a beteg fogat.