A gyökérkezelés menete

Minden fogorvos célja a fogak megmentése, még akkor is, ha az adott fog meglehetősen rossz állapotban van. A fogmegtartó, azaz konzerváló kezelések közül a legismertebb talán a gyökérkezelés, aminek a lényege, hogy a szakember eltávolítja a mélyen szuvasodott fog belsejében található gyulladt fogbelet, és vele együtt az ott „élő” baktériumokat, amik a problémát okozzák.

1. Röntgenfelvétel készítése

Mindenekelőtt röntgenfelvétel készül a páciens fogairól, az orvos ugyanis ebből látja, hogy milyen állapotban van beteg fogazata, illetve innen tudja megállapítani, hogy a csontállomány gyulladt-e, de a fogbél is jól kivehető a felvételeken. Ha a felállított diagnózis a gyökérkezelés, akkor következhet a tényleges beavatkozás.

2. Érzéstelenítés

A kezelés előtt történik az érzéstelenítés, amire egy elhalt fognál nem is feltétlenül lenne szükség, de még élő fogakon is végeznek gyökérkezelést, ezért ez a lépés elkerülhetetlen.

3. A szuvas részek eltávolítása

Hogy a szükséges beavatkozást el lehessen végezni, előbb hozzáférhetővé kell tenni a gyökércsatornát. Ehhez muszáj lyukat fúrni a fogba, és el kell távolítani a fölösleges foganyagot, valamint a gyulladt fogbelet és idegszövetet is.

4. Gyökércsatornák megtisztítása

Miután a fogorvos röntgenfelvétel segítségével, vagy egy speciális elektronikus bemérőeszközzel meghatározta a gyökércsatornák hosszát, azok megtisztítása, fertőtlenítése, valamint kitágítása következik. Ha ez a művelet kész, akkor jöhet a gyökércsatornák kiszárítása, amihez speciális papírszálakat használnak.

5. Gyökértömés

Véső lépésként a gyökértömés következik egy antibakteriális hatású, természetes anyaggal, ami megakadályozza a baktériumok újbóli szaporodását, és biztosítja, hogy a kezelt fog még sokáig használható legyen.

6. Kontrollvizsgálat

A kezelés végeztével újabb röntgenfelvétel készül a beteg fogáról, amit az orvos kielemez, hogy megállapítsa, minden a helyén van-e.
Leegyszerűsítve tehát így történik egy gyökérkezelés, de a páciens állapotától függően köztes lépésekre is szükség lehet.