Fogászati probléma is állhat a fejfájás hátterében

Fáradtság és fejfájás kínozza reggel?

Fülzúgást, levertséget és nyakfájást tapasztal ébredés után? Füldugulást, fülpattogást vagy épp migrént érez?
Sok páciensünk nem is gondolja, hogy ezek mögött a hétköznapinak tűnő tünetek mögött akár fogászati problémák is állhatnak.

Hogy mi?
Az éjszakai fogcsikorgatás

A bruxizmusnak is nevezett éjszakai fogcsikorgatás egy viszonylag gyakori probléma, amelynek során állcsontunk és izmaink alvás közben képtelenek nyugalmi állapotba kerülni.

A fogcsikorgatás során nem tudjuk elérni a nyugalmi záródási pontot, és a rágóizmok elkezdik összeszorítani a felső és alsó állcsontot. Mégpedig annyira komoly erővel, ami hosszú távon súlyos következményekkel is járhat az egymásnak feszülő fogak nyomása miatt.

Mivel alvás közben történik, ezért gyakran észrevétlen marad a páciensek számára, és legfeljebb csak a szövődményekkel, így a fej- vagy nyakfájással, a fülzúgással és a fáradtsággal találkozunk ébredés után.
A legtöbben a fogorvosi székben tudják csak meg, hogy fogat csikorgatnak, hiszen a fogorvos a rágószervek kopásából következtetni tud a bruxizmusra.

Okok és tünetek
A fogcsikorgatást okozhatja egy kelleténél magasabb tömés vagy fogászati betét, egy elálló vagy a szükségesnél nagyobb korona, valamint a lelki megterhelés és a stressz is. A fogászati jellegű okokat a fogorvosok könnyedén meg tudják szüntetni, viszont ha stressz áll a háttérben, akkor arról csak a páciens tud gondoskodni.

Ha nem kezeljük időben a fogcsikorgatást, akkor a tartós szorítás miatt megsérülhetnek a fogak (és azok zománca), valamint az ilyenkor létrejött extrém nyomás miatt súlyos szövődmények alakulnak ki az ízületeknél és a rágóizmoknál.

Elég csak arra gondolni, hogy a csikorgatás során akár 40 percig is összeszoríthatjuk a fogainkat, ráadásul mindezt a rágás során tapasztaltnál is erősebben.

A bruxizmus életkortól függetlenül mindenkit veszélyeztet, de megfelelő kezeléssel és harapásemelővel megakadályozhatjuk, hogy annak következményei súlyosan érintsék egészségünket.

dunadental