Fémallergia a fogászatban: ezekre érdemes odafigyelni

A modern fogászatban rengetegféle fémet használnak a fogpótlások és fogtömések készítésre. Ezek közül a legismertebb talán a higany, ami az amalgám fogtömések egyik összetevője, de ott van az ötvözetekben használt palládium, a nikkel, a kobalt vagy a króm is.

Ezek a fémek normál körülmények között nem okoznak problémát a szájban, de mi történik akkor, ha a páciens allergiás az adott fémre/fémekre?

Milyen allergiás tüneteket okozhatnak a fogászatban használt fémek?

Sok esetben nem is tudja a páciens, hogy a szájában kialakuló elváltozások nem mások, mint a fogászati fémekre adott allergiás reakciók.

A fémallergia tünetei meglehetősen változatosak. Jelentkezhetnek ekcéma vagy hajhullás képében, kiütések jelenhetnek meg a bőrön, de az égő érzés a szájban, a nyelv bizsergése, az íny vagy a száj nyálkahártyájának gyulladása, illetve a savanyú íz a szájban is jelezhetik az allergia meglétét.

Éppen azért fontos, hogy a páciens azonnal keressen fel szakembert, ha a fogpótlás után bármi rendellenességet tapasztal. A legjobb persze az, ha még a beavatkozás előtt részt vesz egy átfogó fémallergia-vizsgálaton, így ugyanis biztosan olyan fémet használ majd a fogorvos, amivel szemben nem áll fenn intolerancia.

Ki végzi el az allergiavizsgálatot?

Ha erős a gyanúja, hogy bizonyos fémekre allergiás lehet – pl. fülbevaló viselésekor tapasztal erre utaló tüneteket –, akkor a fogpótlás elkészítése előtt keressen fel egy bőrgyógyászt, aki elvégzi a szükséges vizsgálatokat.

Ha a már meglévő fogpótlás okozza a problémákat, akkor az első útja egy fogászati szakrendelésre vezessen, ahol a vizsgálatok után az orvos dönti el, hogyan tovább, és ha úgy ítéli meg, elküldi Önt a szükséges tesztekre.

Mit lehet tenni fémallergia esetén?

Ha még a fogpótlás elkészülte előtt kiderül az allergia, csupán annyi a teendő, hogy el kell kerülni az adott fémeket, és másik ötvözetet kell használni. Ha több fémre is fennáll egyidejűleg az intolerancia, akkor is van választási lehetősége a páciensnek: a zirkónium-oxid vagy a teljes porcelán korona jó megoldás az ilyen esetekben.

Meglévő fogpótlások, tömések esetén már bonyolultabb a helyzet. Ilyenkor a csere az egyedüli lehetőség, ami azonban elkerülhető az előzetes allergiavizsgálattal, így megelőzhető a tünetek kialakulása, illetve a cseréből származó többletkiadás is.