CAMBRA: összetett kezeléssel a fogszuvasodás ellen

A fogszuvasodás az egyik legelterjedtebb fogászati probléma világszerte. A fogak közé szorult, baktériumok hatására bomlásnak induló ételmaradék termelte savak megtámadják a fogzománcot, elvékonyítják azt, és idővel lyukak is keletkeznek a fogon.

És hogy mit tehet ellene a páciens és a fogorvos? Az Egyesült Államokban egy új, tudományos alapú, agresszív megelőzési eljárással közelítik meg a problémát, és ezzel próbálnak javítani a betegek állapotán.

Mi az a CAMBRA módszer?

Az angol mozaikszó – CAries Management By Risk Assessment, azaz „szuvasodás menedzsment kockázatértékeléssel” – egy olyan eljárást takar, amiben felmérik a fogszuvasodás kockázatát a betegnél, komoly megelőző intézkedéseket tesznek, illetve hagyományos helyreállítási technikákat is alkalmaznak, hogy csökkentsék a további szuvasodást.

A program 2003-ban indult a San Franciscó-i UCSF School of Dentistry keretében, és egy igen összetett megközelítést takar. Miután a kezelést végző orvos megkapja a páciens kórtörténetét, elvégzi a szükséges fogászati vizsgálatokat, hogy a lehető leghamarabb diagnosztizálja a szuvasodást. Így még lehetősége van megállítani a folyamatot, vagy visszafordítani azt.

A vizsgálat másik célja a rizikófaktorok megállapítása: a savtermelő baktériumok, a rossz étkezési szokások (nassolás), illetve az abnormálisan alacsony nyáltermelés meghatározása.

Összetett kezelés a szuvasodás ellen

A CAMBRA módszerben alkalmazott kezelés igen összetett, ami magában foglalja a páciens táplálkozási szokásainak megváltoztatását – cukros, szénsavas üdítőitalok fogyasztásának csökkentése, kevesebb édesség stb. –, a remineralizációt fluorid használatával, vagy antibakteriális terápiákat klórhexidinnel és xilittel. Emellett fontos szerepet kap a páciens állapotának folyamatos követése is, hogy a fog szerkezete sokáig ép maradjon.

Természetesen a boltokban, recept nélkül kapható termékek (szájöblögetők, fluorid tartalmú fogkrémek) is sokat segítenek a fogszuvasodás megelőzésében, nem csak a professzionális készítmények.

Az mindenesetre fontos, hogy rendszeresen járjunk fogászati szűrővizsgálatokra, hogy minél előbb fény derüljön az esetleges problémákra, így a szuvasodásra is.