Egy új eljárás segíthet az ínyszövet újranövesztésében

Magyarországon a fogínygyulladás, illetve az ennél súlyosabb fogágybetegségek is előkelő helyen szerepelnek a fogászati megbetegedések listáján. Egyes becslések szerint négyből három embert érint a probléma, azaz vagy éppen gyulladt az ínye, vagy előfordultak már nála a tünetek.

Természetesen nem csak hazánkban súlyos a helyzet, ezért is keresik a tudósok a megoldást az íny egészségének helyreállítására, a szövetek újranövesztésére.

Milyen tüneteket okozhatnak a fogágybetegségek?

A fogágybetegségek, ha igazán súlyos formát öltenek, akkor egyrészt károsítják az íny szövetét, másrészt csontvesztést is okozhatnak a fogak körül. A rossz lehelet, a vérző, érzékeny íny csak a kezdet, az íny elhalása és a csontvesztés ugyanis akár a fogak elvesztését is okozhatják.

A probléma súlyosságának ismeretében a kutatók már hosszú ideje keresik a megoldást, és most egy olyan membrán kifejlesztését jelentették be, ami patkányok esetén segített az ínyszövet regenerálásában.

Hogyan történne a csont- és ínyszövet újranövesztése?

Tudósok már eddig is kísérleteztek olyan polimerek beültetésével a fog gyökerének közelébe, amik őssejteket „toboroztak”, hogy aztán azokból kialakuljon az új íny- és csontszövet, de az eljárásnak volt egy nagy hátránya. Szükséges volt egy második műtét is azért, hogy eltávolítsák ezt a polimermembránt.

Hogy az újabb beavatkozást elkerüljék, a kutatók próbálkoztak lebomló membránnal is, csakhogy az nem hozta ez elvárt eredményt.

Moshaverinia Alireza, Paul Weiss és munkatársaik most egy olyan membránt fejlesztettek ki, ami fokozza az ínyszövetek regenerálódását, majd a művelet befejeztével egyszerűen felszívódik a szervezetben.

A kutatók nanoszálas membránt készítettek olyan biokompatibilis polimerből, amit már eddig is használtak orvosi célokra. Ezután a membránt szintetikus polimerrel (PDA) vonták be, amivel azt a ragadós fehérjét utánozták, aminek segítségével a kagylók a nedves felületekhez tapadnak.

Miután ezt a membránt beültették a patkányok fogágybetegség által érintett ínyébe, azt tapasztalták, hogy a csont közel nyolc hét alatt teljes mértékben regenerálódott. Ez alatt az idő alatt ráadásul a membrán is teljesen lebomlott és felszívódott.

A következő fázisban újabb anyagok hozzáadását is tervezik a membránhoz, hogy segítsék a gyógyulást, és megelőzzék a fertőzések kialakulását.