Egy kellemetlen probléma, ami sokakat kínoz: a fogíny visszahúzódása

Mindenki azt szeretné, ha mosolya szép, fogai pedig egészségesek lennének, csakhogy létezik egy probléma, ami kezdetben alattomosan pusztítva, később viszont látványos tünetekkel megakadályozza ezt.
A fogíny visszahúzódása ráadásul egyre több pácienst érint, és csak kevesen tudják, hogy a kellemetlenség nem pusztán esztétikai probléma. Az ínyrecessziónak ugyanis súlyos következményei is lehetnek, ha nem foglalkozunk vele.
Véd és csinosít: a fogíny szerepe
A fogíny az első védelmi vonal, amely nemcsak óvja, de takarja is fogaink alsó részét, és biztosítja a megfelelő esztétikumot. A foghús a koronai rész és a fognyak találkozásáig borítja be a fogakat, és segít a rágószervek rögzítésében is.
A kollagénnel teli lágyszövet szorosan tapad a csonthoz, és bár képes ellenállni a mechanikai erőknek, a vastag fogíny mégis érzékeny, és könnyedén meg is sérülhet.
Ínyrecesszióról akkor beszélünk, ha a sérülés és gyulladás miatt a foghús elkezd visszahúzódni: először még csak alattomosan, alig láthatóan, később viszont egyértelmű tünetekkel. A páciens ilyenkor azt veszi észre, hogy az íny egyre kevesebbet takar a fogából, és az érintett rágószervből egyre nagyobb rész válik láthatóvá.
A visszahúzódás általában a metsző- és a szemfogakat érinti, és egyszerre több fognál is kialakulhat. Az ínyrecesszió után fognyaki kopást és érzékenységet tapasztalunk, valamint számolni kell az ínyvérzéssel és az ínybetegségekkel.
A probléma korábban az idősebb pácienseket érintette inkább, de ma már egyre többször tapasztaljuk, hogy a fiatalabbak is küzdenek a problémával.
Miért olyan veszélyes az ínyrecesszió?
Azért, mert az íny visszahúzódása miatt a fognyaki területekre mind több és több kórokozó jut be, így ott idővel gyulladás alakulhat ki.
Ez a gyulladás kezdetben még csak az ínyre veszélyes, de ahogy telik az idő, úgy válik egyre veszélyesebbé a helyzet: idővel a fogínygyulladásból fogágybetegség lesz. Ilyenkor a kórokozók megtámadják a fog tartószöveteit, és hosszú távon annak elveszítését eredményezik.
A fogíny visszahúzódása mögött általában ezek az okok állnak:

• helytelen szájápolási technika (durva, sikáló fogmosás),
  • nem megfelelő szájhigiénia,
  • genetika