fogkefe, fogkrém, pohár

Amit a fluorózisról tudni érdemes 2. – Hogyan előzhető meg a fluorózis?

A fluorózis kialakulásáról az előző cikkünkben írtunk, és arról is, hogy milyen tünetek alapján ismerhető fel, illetve hogy milyen beavatkozásokkal kezelhető. A betegséggel kapcsolatban azonban érdemes tudni, hogy a megelőzése sokkal könnyebb némi odafigyeléssel, mint a későbbiekben a kezelése. Éppen ezért összeszedjük most azokat az ételeket és italokat, amikben nagyobb mennyiségben fordul elő fluorid, és azzal kapcsolatban is adunk pár hasznos tanácsot, hogyan kerülhető el a betegség.

Miben található nagyobb mennyiségben fluorid?

Mint már utaltunk rá, fluorózis akkor alakul ki, amikor egyszerre több forrásból kap a gyerkőc fluoridot, és ezzel egy idő után túlterhelődhet a szervezete. Ha tehát tudjuk, hogy mire kell odafigyelni, akkor megelőzhetjük a probléma kialakulását. Ezek után fussuk át, hogy miben található számottevő mennyiségben az anyagból:

Fogkrémek, szájvizek: a legtöbb fogkrém és szájvíz tartalmaz nátrium-fluoridot, félni azonban nem kell tőle, hiszen a gyártók szigorúan ellenőrzik a tubusokba és flakonokba kerülő mennyiséget, ami nem haladhatja meg az ajánlott szintet. Gyerekek számára ráadásul készülnek fluoridmentes paszták, így nekik azt érdemes megvenni.

Ivóvíz, ásványvizek: bár nálunk az ivóvizet nem kezelik fluoriddal, természetes módon mégis megtalálható benne. Egyes ásványvizek szintén tartalmaznak kisebb mennyiségben az anyagból.

Élelmiszerek: többek között a halakban, a gyümölcsökben, valamint a feldolgozott élelmiszerekben is megtalálható a fluorid.

Fluortabletta: a fogak megerősítésére használják.

Mit tehetünk a fluorózis megelőzése érdekében?

Először is fontos, hogy a kicsiknek az életkoruknak megfelelő fogkrémet vegyük, ami nem okoz gondot, ha lenyelik. A felnőttek számára készült pasztákból 6 éves kor alatt még véletlenül se adjunk nekik, illetve felügyeljük a fogmosást (kb. 8 éves korig), amíg meg nem győződünk róla, hogy már egyedül is megy a lurkóknak, és öblögetni is tudnak, illetve kiköpik a maradék pasztát. A fogkrém mennyiségére is figyeljünk: elég egy borsónyi adag, nem kell túl sokat tenni a fogkefére.

Ezenkívül fluortablettát csak úgy adjunk a gyerekeknek, ha azt az orvos kifejezetten javasolja, egyéb esetben nincs rá szükség.