A legnagyobb veszély a fogászati implantátumokra: a periimplantitis

A fogászati implantátumok beültetése egyre nagyobb számban történik meg, amiben a beavatkozás rutinszerűvé válása mellett a műgyökerek árának csökkenése is nagy szerepet játszik. Ez utóbbit mi sem mutatja jobban, mint az, hogy ma akár a kuponos oldalakon is vehetsz implantátumot, méghozzá elég jelentős kedvezménnyel, bár a túlzottan jó ajánlatokat mindig érdemes fenntartással kezelned.

Kevés páciens tud a periimplantitisről

Az implantátumok elterjedésével az azokat érintő betegségek, mint például a címben szereplő periimplantitis is egyre kiemeltebb figyelmet kap, a tapasztalat azonban azt mutatja, hogy maguk a páciensek meglehetősen keveset tudnak a megbetegedésről.
Ez azért problematikus, mert megfelelő kezelés nélkül a periimplantitis a műgyökerek elvesztéséhez vezethet, a tünetek gyors felismerésével azonban jó esély van a teljes gyógyulásra.

Mi az a periimplantitis?

A periimplantitis az implantátum körül található szövetek és csont gyulladását jelenti, aminek két válfaját különíthetjük el.
Az első eset, amit a szaknyelv periimplantáris mucositisnek nevez, a lágyszövetek gyulladását jelenti. Ez nagyon hasonlít arra a fogínygyulladásra, amit a saját fogak esetén tapasztalhatunk.
Amikor a gyulladás az implantátum körüli csontszövetre is kiterjed, akkor beszélünk periimplantitisről. A betegség ezen fázisában a csontszövet bomlásnak indul, ami az implantátum meglazulásához, majd pedig az elvesztéséhez vezethet.

Mennyi idő után következhet be a betegség?

A rossz hír az, hogy nem kell éveknek eltelnie a betegség kialakuláshoz, az ugyanis már a beültetést követő egy hónapon belül kiválthat panaszokat. Ezt az úgynevezett korai sikertelenséget okozhatja bakteriális fertőzés, a nem megfelelő stabilitás, de a műgyökér túl korai terhelése is.
Az évek múlva jelentkező periimplantitis is több kiváltó okra vezethető vissza, mint a túlterhelés, vagy éppen a fertőzések.

Hogyan lehet felismerni?

A periimplantitis tünetei megegyeznek a fogínygyulladás, illetve a saját fog esetében kialakuló fogágybetegségek tüneteivel. Kezdetben az implantátum mellett jelentkező érzékeny, duzzadt, időnként vérző íny, később gennyes váladék, és az implantátum melletti csontszövetben kialakuló tasak figyelmeztet a betegségre.

Hogyan gyógyítható?

A periimplantitis gyógyítása kissé bonyolultabb, ugyanis implantátumok esetén nem használhatóak azok a műszerek, amiket a saját fogaknál alkalmaznak a fogorvosok. Szerencsére azonban a szakemberek találtak megfelelő megoldást a periimplantitis kezelésére, így az extrém esetektől eltekintve a műgyökér jó eséllyel megmenthető.