A fogászati korona története

A koronák ma már a fogászati kezelések szerves részét képezik. Sokan ismerik, és az is köztudott róluk, hogy ha egy fognak túlságosan nagy része hiányzik vagy sérül meg, akkor azt csak koronával lehet helyrehozni.

Azt viszont csak kevesen tudják, hogy mióta is létezik a fogpótlásnak ez a tartós és esztétikus módja, ezért teszünk egy kis kirándulást az időben.

Már megint Ázsia

Azon már meg sem lepődik senki, hogy bármilyen nagyobb találmányról legyen szó az emberiség történetében, akkor a beszámolók úgy kezdődnek, hogy valamikor az ősi Ázsiában…

Ezek után nem meglepő, hogy a fogászati koronák gyökerei is egész eddig nyúlnak vissza, méghozzá a Fülöp-szigetekre, közel 4000 évvel ezelőttre. Régészek ugyanis olyan aranyból készült kis „sapkákra” bukkantak az egyik szigeten, amik kezdetleges koronáknak is tekinthetők.

A következő jelentősebb kultúra, ahol szintén használtak aranyból készült, a fogakra felhelyezett koronákat, az az i. e. 7. század környékén Közép-Itália területén megtelepedett etruszkoké volt. Az arany a jólétet jelképezte, ezért elképzelhető, hogy ezek a koronák inkább a vagyont szimbolizálták, a fogpótlás pedig csak másodlagos szempont volt.

Sokféle anyaggal próbálkoztak

Mielőtt a ma ismert, modern koronák megjelentek, a korabeli fogorvosok számtalan anyaggal kísérleteztek, hogy pótolják az elvesztett fogakat. Európában az 1400-as évektől többek között elefántcsontból faragtak ki fogakat, az 1700-as évek tájékán pedig az emberi fog volt a legnépszerűbb a fogpótlás terén, ami azonban nem bizonyult túlzottan tartósnak, és fertőzésekhez is vezetett.

A porcelán koronák megjelenése

A ma ismert porcelán koronák hírnöke egy detroiti fogorvos nevéhez köthető, aki először készített fogpótlást ebből az anyagból. Dr. Charles Land 1903-ban mutatta be saját találmányát, amit viszont már 1889-ben szabadalmaztatott. Ez az úgynevezett porcelán köpenyes eljárás volt, aminek során a törött fog hiányzó részét építette fel porcelánból.

Ez a módszer az 1950-es évekig örvendett népszerűségnek, amikor megjelentek a fém-porcelán koronák, amik a fém váznak köszönhetően sokkal terhelhetőbbek, és nem utolsósorban tartósabbak is voltak. A fejlődés pedig azóta is töretlen: újabbnál újabb anyagok és technológiák jelennek meg, hogy a koronák tényleg szépek és a lehető leghosszabb élettartamúak legyenek.